Wil je van je website een goed werkende marketing machine maken, dan is een goed opgezette marketing funnel onmisbaar. Zo houd je overzicht op de werking van het totaal en kun je in een later stadium knelpunten gemakkelijk herkennen. 

Klantreis en marketingfunnel

Via een funnel (trechter) maakt jouw prospect een reis. Ben jij een goede reisleider – met voldoende oog voor wat jouw prospect tijdens de reis leuk en prettig vindt – dan heb je er aan het eind van de reis een klant bij. Tijdens de reis speelt elke stop een belangrijke rol bij het begeleiden van jouw prospect op weg naar het worden van een klant. Voeg je er geen waarde toe voor jouw prospect, dan haakt hij af, zo simpel is dat.

Het principe van een trechter begrijpen we allemaal: er gaat zo min mogelijk verloren. Zo werkt het ook met marketing- en verkoop funnels. Funnels helpen je om meer leads om te zetten in klanten. Het is de snelste en meest efficiënte manier om jouw bedrijf te laten groeien. 

Lees hieronder hoe je met behulp van de funnel checklist snel je eigen marketing- en verkoop funnel kunt maken of optimaliseren!

Funnelchecklist 

  1. Traffic
  2. Leadmagneet
  3. Landingspagina
  4. Lead Capture Form
  5. Bedankpagina
  6. E-mailmarketing automatiseren
  7. Afrekenpagina
Marketing Funnel Plan voorbeeld

VOORDAT JE BEGINT: zorg dat je een duidelijk Marketingplan hebt. Zorg dat je een duidelijk Marketingplan hebt. Zorg dat je een duidelijk Marketingplan hebt. Zorg dat je een duidelijk Marketingplan hebt.  Zo. Dat is nu duidelijk. Denk ik.

 

1. Traffic

In dit stadium draait het allemaal om het creëren van awareness (bewustzijn) over wat jij te bieden hebt. Alles is erop gericht jouw doelgroep interesse te laten krijgen en in actie te laten komen. Je wilt graag traffic (verkeer) genereren naar jouw website. Dat doe je door prospects online iets waardevols of nuttigs aanbieden (een leadmagneet, zie tip 2), waarna ze met één klik naar jouw landingspagina (zie tip 3) worden geleid en tot actie kunnen overgaan.

2. Leadmagneet

Het nuttige of waardevolle dat je de potentiële klant gratis of tegen korting aanbiedt, noemen we een leadmagneet of – waardevolle – weggever. Of, in gewoon Nederlands: de aanbieding bij de drogist, de bonus bij de supermarkt etc. Weggevers bieden over het algemeen een snelle en eenvoudige oplossing met tastbaar resultaat. Wat heb jij in overvloed of kun jij weggeven om potentiële klanten aan te trekken? Wat is waardevol voor hen, terwijl voor jou de kosten binnen de perken blijven? 

3. Landingspagina

Een landingspagina is een gewone webpagina met slechts één gericht aanbod. Eentje maar! Het is de pagina die bijvoorbeeld uitsluitend is ingericht om jouw leadmagneet/weggever aan te bieden, zodat de bezoeker niet afgeleid wordt door andere opties of knoppen. Maar… there’s no such thing as a free lunch… In ruil voor wat jij weggeeft, wil je namelijk wel graag hun contactgegevens ontvangen. Het heet niet voor niets een leadmagneet…

4. Lead Capture Form

Een Lead Capture Form is het formulier dat wordt gebruikt om informatie over potentiële klanten – zoals naam en e-mailadres – vast te leggen in ruil voor de aangeboden leadmagneet/weggever. Zodra je hun e-mail hebt, kun je hen de weggever bezorgen. Het lead capture formulier wordt geïntegreerd met jouw e-mailmarketing automation software of CRM (zoals  Active Campaign of andere favoriet). De software die wij gebruiken om aantrekkelijke lead capture forms te maken is Convertbox. Over inzetten van Convertbox zal ik een nieuwe blog van maken omdat de mogelijkheden zijn oneindig. 

5. Bedankpagina

Een bedankpagina heeft als primair doel jouw potentiële klant te bedanken voor het opvragen van de weggever, het achterlaten van zijn of haar contactgegevens en natuurlijk te verwelkomen bij jouw bedrijf. Het is echter één van de meest onbenutte onderdelen van de funnel, de klantreis. 

Dat is jammer, want zelfs van een bedankpagina kun je een verkooppagina maken door een snelle upsell aan te bieden: een product dat of dienst die goed aansluit bij jouw leadmagneet!

Voorbeeld: iemand heeft zich aangemeld voor jouw gratis leadmagneet ‘Top 5 manieren om gezond te eten terwijl u onderweg bent’. In dit geval kun je op de bedankpagina uitstekend een upsell toevoegen voor een e-book ‘Gezond eten onderweg’ à €10. Dit benut bovendien een nieuwe mogelijkheid om met jouw prospect in contact te komen en de relatie te bevorderen.

6. E-mailmarketing automatiseren

Bij e-mailmarketingautomatisering (goed Scrabble-woord!) gaat het erom het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen. Een goed ingestelde marketingautomatisering kan uw verkoop verdrievoudigen. Het is een automatisch ‘antwoordapparaat’ met een hoge personalisatie. Er zijn verschillende partijen die dit aanbieden. We lichten de meest gebruikte er even uit, Active Campaign en MailChimp:

Active Campaign

Volgens onze klanten het meest gebruiksvriendelijke systeem. Wij onderstrepen die voorkeur. Het is bovendien één van de meest geavanceerde automatiseringssoftware. Denk je eraan Active Campaign zelf te gaan gebruiken, gebruik dan vooral onze partnerlink, dan helpen we je met het instellen en overige technische support. Active Campaign biedt een instappakket aan vanaf €49 per maand.

MailChimp

Ben je op zoek naar een goedkoper alternatief, dan is MailChimp een uitstekend programma. Met een gratis versie is MailChimp ook zeker aan te raden voor beginners. Hoe meer adressen je koppelt en functies gebruikt, hoe meer de kosten oplopen uiteraard. Vanaf dat stadium is ActiveCampaign dan kostentechnisch weer interessanter. Vraag jezelf dus af wat je doel is voordat je een systeem kiest: het zo snel mogelijk laten groeien van je adressenlijst of het klein houden…?

7.Afrekenpagina

This is where the money comes rolling in! Op deze pagina gaan jouw potentiële klanten hun betalingsinformatie invoeren om jouw producten online te kopen. Het is belangrijk dat de afrekenpagina aansluit op de producten die jij verkoopt. Fysieke producten hebben bijvoorbeeld een andere ‘flow’ dan digitale producten, tickets, downloads of boekingen. We geven je wat snelle tips: 

  • Zorg dat je klant altijd exact weet wat hij of zij krijgt. Vermeld daarom op de afrekenpagina altijd aantal, pakket/bundel en inhoud. 
  • Toon reviews van andere klanten over je producten, ook op je afrekenpagina! Heb je deze niet, vraag ze dan vooral op bij klanten. 
  • Geef eventueel een geld-terug-garantie om alle drempels weg te nemen.

Wat is je volgende stap?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg, zei Einstein ooit.

Start dus vandaag nog met het maken of optimaliseren van jouw marketing- en verkoopfunnel met de checklist hierboven!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This