Het hebben van een fysieke of digitale ruimte van waaruit jij jouw producten verkoopt kan altijd alleen maar een middel zijn (nooit een doel op zich), maar dat weet jij natuurlijk al lang. Het lukt jou tenslotte al om business offline te doen. Wanneer je ook online business wilt gaan doen, waar moet je dan precies aan denken?

Website bouwen of laten bouwen

Je website / webshop is je basis. Je kunt dit zo goedkoop en duur maken als je wilt, afhankelijk van de look & feel en de functionaliteiten die je wilt dat de website heeft. Zelf doen met websites als Wix of Jimdo is het goedkoopst, maar ook erg arbeidsintensief en vervolgens als je verder bent (je gaat vanuit dat je business een succes wordt), mag je opnieuw beginnen door de beperkingen. Denk eraan dat jouw tijd ook geld kost!
Uitbesteden kost meer, maar levert als het goed is een professioneler resultaat en meest belangrijkst je garantie dat je niet beperkt wordt wanneer je wilt opschalen. Als je kiest voor uitbesteden, zorg er dan voor dat je van tevoren de gewenste look & feel (logo, kleuren, beeldmateriaal van o.a. de producten) klaar hebt en goed hebt nagedacht over de functionaliteiten die de website en de webshop moeten hebben. 

Webshopsysteem kiezen

Een webshop draait op een webshopsysteem. Er zijn er verschillende, bijvoorbeeld WooCommerce + WordPress (een eenvoudig en intuïtief systeem), Shopify of Mijnwebwinkel. Ook het kiezen van een webshopsysteem, hangt af van de functionaliteiten die je wilt. Denk bijvoorbeeld aan hoe je een order verwerkt of wat er komt kijken bij het verwerken van een retour. Denk ook na over betaalmethodes en -middelen en of je alleen wilt laten bezorgen of producten ook wilt laten ophalen. 

Inrichting van jouw digitale winkel

Richt je webshop in met de juiste afbeeldingen van jouw product. Zorg voor heldere, beknopte teksten erbij. Het is essentieel dat de juiste afmetingen, kleuren en aantallen erbij staan. Bevestig dit ook wanneer men afrekent. Op deze manier weet de klant in het hele winkel- en aanschafproces waar hij of zij aan toe is. 

Koppelingen realiseren

Waar wil je dat jouw webshopsysteem mee wordt gekoppeld? Misschien wel met een groothandel, een dropshipper, Google Shopping of een site als Ebay. Het kan ook zijn dat je jouw systeem graag koppelt met een beoordelingswebsite zoals Trustpilot of Klantenvertellen.nl. Allemaal zaken om goed over na te denken van tevoren.

Hostingprovider

Een website kan alleen gevonden worden als deze op een server bij een hostingprovider draait. Wellicht dat de partij die jouw website en webshop bouwt deze dienst aanbiedt. Je kunt ook een andere hostingprovider kiezen. 

Vindbaarheid & veiligheid

Maak via Google Mijn Bedrijf gratis een goed bedrijfsprofiel aan met correcte openingstijden. Dit verhoogt de vindbaarheid van je bedrijf. Als je bent ingelogd bij je bedrijfsprofiel kun je hier bovendien een handige link kopiëren waarmee je klanten kunt uitnodigen een review over jouw producten of diensten achter te laten. Zorg dat je website en webshop geoptimaliseerd zijn voor de meest voorkomende zoekmachines en dat jouw website en webshop op alle devices gemakkelijk te bedienen zijn. De gegevens van jouw klanten moeten veilig zijn, dus zorg dat jouw website en webshop aan alle veiligheidseisen voldoen. Wij helpen je graag daarbij.

Remarketing

Jouw klanten weten inmiddels de weg naar jouw webshop te vinden. Het meten van hun gedrag is essentieel om te weten of je iets moet aanpassen voor hun volgende bezoek. Aan de slag dus met die Google Analytics! Heb je zat bezoekers, maar blijft de verkoop laag? Als je eerdere bezoekers advertenties laat zien als reminder, dan zijn ze eerder geneigd te kopen, omdat ze de website al een keer bezocht hebben. Dit noemen we remarketing.

What’s your story?

Zoals ik eerder al zei: we worden getriggerd door het gedrag en de ervaringen van andere mensen. De tijd van ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’ ligt gelukkig lang achter ons. We laten ons als consument niets meer op de mouw spelden en willen authentieke verhalen! Ga eens zitten met een professional om een mooi merkverhaal van je bedrijf te laten optekenen dat je kunt gebruiken in je on- en offline uitingen. Ook jouw klanten hebben verhalen om te delen! Vraag ze actief foto’s te sturen van het gebruik van jouw product. Dit noemen we user generated content, zeg maar de digitale versie van de mond-tot-mond reclame. 

Praat met je klant

Het hebben van een digitale winkel betekent dat je soms een extra stap moet zetten om de relatie met jouw klant persoonlijk te maken. Zorg er daarom voor dat je jouw socialmediakanalen goed in de gaten houdt en reageer als iemand jouw bedrijf of product benoemt of op reageert. Tevreden klanten zijn fantastische ambassadeurs die jouw content gratis verspreiden. En wist je dat een ontevreden klant die vervolgens goed geholpen wordt met zijn of haar probleem nóg trouwer is? Heb je een dilemma over jouw webshop of product? Vraag het je klant! Ontpoppen sommigen zich tot wel enorm goede ambassadeurs? Beloon je klant! Echt, trouwe klanten zijn goud waard.

Gemak, service & snelheid

We zijn inmiddels allemaal verwende consumenten. Van de grote webwinkels zijn we gewend dat alles snel en van een leien dakje gaat als we winkelen. We hebben ons pakketje liever gisteren dan vandaag bezorgd. Neem jezelf als klant en kijk wat je als prettig en minder prettig ervaart tijdens het online winkelen:

  • Hoe soepel gaat het proces?
  • Kun je gemakkelijk van product terug naar het complete zoekoverzicht?
  • Word je blij van meerdere bezorgopties?
  • Meerdere betaalopties?
  • Krijg je automatisch een bevestigingsmail bij een bestelling?
  • Ontvang je automatisch een uitnodiging om het product of de service een review te geven?

Kortom, kijk de kunst af en ontwerp de ultieme klantreis voor jouw webshop en vraag je af welke processen jij zelf kunt automatiseren.

Hulp nodig? We zijn er voor je!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This