Heb jij een bedrijf dat goed loopt? En heb je ambitie om je bedrijf te laten groeien? Dan is het tijd om je business op te schalen! Om meer inkomsten te genereren en je bedrijf te laten groeien, is het noodzakelijk om meer leads binnen te halen én deze leads om te zetten naar klanten.
Nu denk je misschien: daar heb ik helemaal geen tijd voor, want ik heb het al zo druk met mijn goedlopende bedrijf! Goed nieuws: Ghio Webdesign & Webservices kan dit proces voor jou uit handen nemen. Hoe we dat doen lees je hier.
Business opschalen dankzij marketingtrechter (funnel)
Misschien herken je de volgende situatie: je bedrijf loopt goed, je hebt aardig wat klanten, maar de meeste klanten krijg je via-via. Je hebt een mooie website (of webshop) waarop je je diensten (of producten) verkoopt. Misschien krijgt je website zelfs al veel bezoekers en heb je al eens wat via je site verkocht. Toch had je gehoopt meer klanten via je website te krijgen…
De reden dat dit scenario voor veel ondernemers zo herkenbaar is, is omdat slechts 2% van de verkopen wordt gedaan bij het eerste contact. Als er dus 100 bezoekers op je website komen, zal daarvan maar 2% gelijk tot een aankoop overgaan.
- Hoe zorg je er nu voor dat je meer klanten krijgt? Dat doe je door meer bezoekers op je website te krijgen én door het percentage van mensen dat tot een aankoop overgaat te verhogen. Een (potentiële) klant maakt vanaf het eerste contactmoment tot de aankoop verschillende stappen door, waarbij hij of zij op verschillende momenten contact heeft met jouw bedrijf. Dit noemen we de klantreis, of de customer journey.
- Via een marketing funnel of marketingtrechter begeleid jij (potentiële) klanten in deze reis. Funnels helpen je om meer leads om te zetten in klanten. Het is de snelste en meest efficiënte manier om jouw bedrijf te laten groeien.
Effectieve marketing trechter creëren
Een marketing funnel of marketingtrechter is een denkbeeldige trechter op een website of webshop. De trechter verzamelt bovenaan een hele hoop mensen, in de vorm van bezoekers. Deze worden door de trechter ‘opgeleid’ van bezoekers naar geïnteresseerden en komen uiteindelijk onderaan als (terugkerende) klant uit de trechter.
- Wanneer je het opschalen van jouw business uit handen geeft aan ons, is het creëren van een effectieve marketingtrechter ons primaire doel. Wij creëren een marketingtrechter-systeem dat nieuwe leads binnenhaalt en deze leads omzet in klanten.
- Dit alles gieten we in een 6-maanden-strategie, met daarin verschillende promotie- kalenders van 30 en 90 dagen. Binnen de kortste tijd heb jij gegarandeerd meer leads én meer klanten.
Dit doen we als volgt:
- Gerichte e-mailcampagnes met geoptimaliseerde up- en cross-selling
- Werven van nieuwe e-mail-leads via social advertising
Meer klanten dankzij e-mailmarketing
E-mailmarketing is één van de meest effectieve manieren om leads om te zetten in klanten. Met e-mailmarketing kun je namelijk zeer doelgericht berichten versturen naar mensen die op de één of andere manier in aanraking zijn gekomen met jouw bedrijf, en genoeg interesse hadden om hun e-mailadres achter te laten.
Je kunt je publiek opdelen en persoonlijke, op maat gemaakte e-mails versturen die jouw potentiële klanten geïnteresseerd houden en hen naar de volgende stap binnen de klantreis brengen. Kortom, een goede e-mailmarketingstrategie is onmisbaar wanneer je jouw bedrijf wilt opschalen.
- Ben je zelf al bezig met e-mailmarketing? Dan nemen wij dit graag voor je uit handen. We zetten een e-mailmarketingstrategie waarbij we ons eerst richten op het laaghangende fruit, waarna we ook complexere zaken optimaliseren om meer omzet te realiseren uit e-mailmarketing.
Laaghangend fruit plukken met e-mailmarketing
Na strategisch overleg richten we ons eerst op het laaghangend fruit. We grijpen de kansen die voor het oprapen liggen, relatief weinig kosten en toch een enorm impact hebben op het aantal klanten dat je uit je e-mailmarketing kunt halen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het verbeteren van de onderwerpregel. Wordt een groot percentage van je mails niet geopend? Dan kan het verbeteren van de onderwerpregel enorm helpen!
- Verbeteren van de mobielvriendelijkheid van de e-mails: maar liefst 54% van de Nederlanders leest zijn e-mail via zijn smartphone. Het is dus belangrijk dat je e-mails goed te lezen zijn op een mobiele telefoon.
- Plaatsen van een uitnodigende call-to-action. Een call-to-action is een opvallende button die ervoor moet zorgen dat de lezer van een e-mail doorklikt naar je website.
Business opschalen door e-mailmarketing-campagnes
Wanneer we het laaghangende fruit geplukt hebben, gaan we over tot het echte werk. We optimaliseren verschillende transactionele e-mails, zoals orderbevestigingen en verzendmeldingen én zetten verschillende e-mailmarketing-campagnes op.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende campagnes:
- Indoctrinatiecampagne
Het klinkt misschien een beetje onheilspellend, maar een zogenaamde ‘indoctrinatiecampagne’ is onderdeel van elke goede e-mailmarketing-strategie. Het is het moment waarop klanten kennis maken met jouw bedrijf. Deze fase wordt daarom ook wel de oriëntatiefase genoemd. Met indoctrinatiecampagnes worden nieuwe leads opgewarmd en de e-mail customer journey gestart. In deze e-mails laten we potentiële klanten kennis maken met jouw bedrijf, je product en je algehele doelstelling.
- Engagement-campagnes
Na de introductie-campagne weet een klant wie je bent en wat je voor product of dienst verkoopt. Hij of zij heeft echter waarschijnlijk nog niets bij je gekocht. Daarom zetten we deze opgewarmde leads via engagement-campagnes om in first-time kopers. Dit doen we door gepersonaliseerde e-mails met relevante content.
- Ascension-campagnes
Tijdens de engagement-campagne hebben we verschillende leads omgezet in eenmalige klanten. Eenmalige klanten zijn leuk, maar je wilt natuurlijk het liefst dat een klant regelmatig terugkomt. Tijdens de ascension-campagne zetten we daarom first-time kopers om in meervoudige kopers. Dit doen we door deze klanten geïnteresseerd te houden met relevante content en door hen persoonlijke aanbiedingen te doen.
- Segmentatiecampagnes
Koopt een klant altijd een bepaald product bij jou? Of neemt hij of zij standaard een bepaalde dienst af? Dan is het interessant om te kijken of deze klanten misschien ook geïnteresseerd zijn in andere producten en diensten die jij aanbiedt. Deze interesse peilen we tijdens maandelijkse segmentatiecampagnes.
- Promotiecampagnes
Tijdens zogenaamde ‘promotiecampagnes’ proberen we vervolgens op basis van lead-interesse en gestelde omzetdoelen leads en bestaande klanten aan te sporen tot aankoop over te gaan door verschillende promoties aan te bieden.
Business opschalen door e-mailmarketing-automatisering
Wil je echt flink aan de slag met het opschalen van je business? Dan zijn gepersonaliseerde e-mails volgens ons the way to go. Dat betekent echter niet dat we elke e-mail naar elke lead apart opstellen en versturen. Om grootschalige e-mailmarketing-campagnes op te zetten én gepersonaliseerde e-mails te realiseren, maken we gebruik van segmentatie en e-mailmarketing automatisering. We delen jouw leads op in verschillende groepen en sturen vervolgens geautomatiseerd een reeks e-mails naar deze groepen. Zo krijgt jouw lead de juiste e-mail om hem of haar een stap verder te brengen in zijn of haar klantreis.
Daarbij maken we ook gebruik van de volgende automations:
- Re-engagement automations: leads die langere tijd hun e-mail niet openen sturen we automatisch een e-mail met een prikkelende onderwerpregel waarmee we de lead opnieuw geïnteresseerd proberen te maken.
- Abandoned cart automations: heeft een klant iets in zijn winkelmandje gedaan, maar de site verlaten zonder tot aankoop over te gaan? Dan herinneren we hem of haar hier automatisch aan.
Content en brandbuilding e-mails
In al onze campagnes houden we er rekening mee dat de klant niet zit te wachten op enkel verkoop-e-mails. Hij of zij heeft zich waarschijnlijk niet ingeschreven voor de nieuwsbrief om verkooppraatjes te krijgen, maar wil interessante content zien en lezen. We zorgen er dus voor dat we tijdens al deze campagnes voor de doelgroep relevante content blijven aanbieden, waarmee we (potentiële) klanten geïnteresseerd houden en het imago en de naamsbekendheid van jouw bedrijf verbeteren.
2. Meer leads dankzij advertenties op sociale netwerken
Om een succesvolle e-mailmarketing-campagne op te zetten heb je natuurlijk e-mail leads nodig. Wij zorgen voor nieuwe leads via betaald adverteren op Facebook en Instagram. Hierbij starten we met een klein budget dat we langzaam maar zeker opschalen op basis van de prestaties.
- Wij starten jouw socialmedia-marketing op of nemen dit van je over.
- Het doel van de advertenties is een Return on Ad Spend (ROAS) van minimaal 1:2. Dit betekent dat elke euro die we steken in socialmedia-advertenties minstens 2 euro moet opleveren.
- De socialmedia-advertenties zorgen voor nieuwe leads én ondersteunen klanten in alle fases van de customer journey.
Business opschalen door socialmediamarketing-campagnes
Bij socialmedia-marketing beginnen we ook met het laaghangend fruit, om vervolgens stapsgewijs uit te breiden naar een advertentiesysteem dat de customer journey in alle fases versterkt. Het doel: schaalbare campagnes die bewuste groei creëren.
Voorbeelden van zulke socialmediamarketing-campagnes zijn:
- Koude traffic-campagnes
Bij deze campagnes draait het om het creëren van brand awareness. Het is belangrijk dat mensen bekend worden met jouw bedrijf en weten wat je doet. Alles is erop gericht om de doelgroep te interesseren in jouw bedrijf en in actie te laten komen. Met deze campagnes willen we graag meer verkeer genereren naar jouw website realiseren.
- Remarketing (warme- en hete-traffic-campagnes)
Met warme-traffic-campagnes richten we ons op mensen die al eens op jouw website geweest zijn, bijvoorbeeld omdat ze op de socialmedia-advertentie uit onze koude-traffic-campagne hebben geklikt. Ook mensen die op andere manieren op jouw website terecht zijn gekomen proberen we hier opnieuw bij jouw bedrijf te betrekken. Dit noemen we remarketing.
Onder deze campagnes vallen ook abandoned cart leads (klanten die producten in hun winkelmandje hebben gedaan maar niet tot aankoop over zijn gegaan) en first-time buyers (mensen die al één keer eerder iets bij je hebben gekocht).
- Campagnes voor upsells, cross-sells en challenges
We vergeten uiteraard ook je grootste fans niet. Klanten die al vaker iets bij je hebben gekocht, zijn vaak makkelijker over te halen om dat nog eens te doen. Hen proberen we zover te krijgen om andere, duurdere producten aan te schaffen en aan challenges mee te doen.
Ben jij klaar om jouw business op te schalen?
Ben jij klaar om jouw business op te schalen en meer klanten binnen te halen? Neem dan vandaag nog contact met ons op.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!