Ben je van plan om een verkooppagina schrijven voor een lancering bijvoorbeeld? Wil je de bestaande structuur en inhoud in je funnel of website verbeteren?

Als dat zo is, leer je uit dit artikel 10 dingen die je verkooppagina MOET bevatten als je ervoor wilt zorgen dat de inhoud van je salespage(s) vertrouwen schept, autoriteit opbouwt en als geweldig converteert.

Vandaag ga je leren hoe je jouw verkooppagina(s) kunt opbouwen / optimaliseren – van onder tot boven.

Deze uitleg is perfect voor elke coach of ondernemer met een servicegericht of coachingsbedrijf. Denk aan zaken als 1:1 coaching of consulting, diepgaande online programma’s of andere diensten.

Ben je klaar om er meteen in te duiken?

Alle geweldige verkooppagina’s moeten beginnen met…

#1. Een kop

De kop is misschien wel het kortste gedeelte van een verkooppagina, maar het schrijven duurt zeker het langst. In feite schrijf ik mijn koppen meestal LAATST.

Maar omdat dit het eerste is dat een prospect op de pagina ziet, is het de eerste conversie-trigger waar we het hier over zullen hebben.

Je wilt er zeker van zijn dat je kop strategisch is geschreven om:

  • de aandacht van jouw prospects te trekken
  • een kernpijnpunt, voordeel of USP van het aanbod te introduceren
  • een lus te openen die de lezer verleidt om verder te scrollen

Dat is een flinke klus voor zo’n klein stukje tekst.

Een ander ding waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van de kop is …

Rechtstreeks spreken tot jouw doelgroep – en nog belangrijker – tot hun specifieke niveau van klantbewustzijn.

Verder naar de volgende conversie-trigger die je op je salespage moet hebben…

#2. Indoctrinatie

In wezen is dit wat direct na de kop komt. Het is het inleidende gedeelte van jouw verkooppagina – de opbouw voordat je daadwerkelijk iets gaat verkopen.

Deze copy is waanzinnig belangrijk, want dit is wanneer je lezer zelf kiest en beslist of je echt met HEN praat! En ja, net als de kop, kan het erg moeilijk zijn en het langst duren om te schrijven …

Maar het is de moeite waard om de tijd te nemen om het goed te doen, want als het goed wordt gedaan, kan het een ENORME impact hebben op jouw conversieratio.

Je indoctrinatie moet jouw lezers “indoctrineren” over wie jij bent, waarom ze naar jou zouden moeten luisteren en waarom ze überhaupt zouden moeten geven om wat jij te zeggen hebt. Dit is waar je je lezer inleeft, opvoedt en valideert – je kunt dit doen door verhalen te vertellen, statistieken en feiten te delen of een beeld te schetsen van wat komen gaat…

En natuurlijk is het belangrijkste dat je de directe behoeften en angsten van jouw prospects aanspreekt, wat ons naar de volgende conversie-trigger brengt …

#3. Probleem & oplossing

Het hele punt van je verkooppagina is natuurlijk om iets te verkopen dat een probleem voor je publiek oplost. Dus je moet heel duidelijk zijn over wat dat is.

Als mensen zijn we (helaas) ingesteld om pijn te vermijden boven het verkrijgen van plezier. Dit betekent dat we in onze meest natuurlijke staat sneller reageren op problemen dan op oplossingen.

Daarom moet de verkooppagina het probleem van jouw prospect in een vroeg stadium aanpakken…

Jouw exemplaar moet een emotionele reactie oproepen, maar pas op dat je geen zout in de wond strooit.

Je wilt niet dat ze zich vervreemdt, onbegrepen of aangevallen voelen, je wilt hen een veilig, begrepen en gehoord gevoel geven.

Daarom moet je ÉÉN kernprobleem in je exemplaar effectief en nauwkeurig communiceren voordat je je veelbelovende oplossing introduceert, of de “grote belofte” waarnaar jouw lezer op zoek is.

In dit geval kom je heel ver met specificiteit. Niemand zal geloven dat je een oplossing hebt die ALLES onder de zon doet en oplost. Bedenk hoe jouw oplossing de GROTE gemakkelijke knop is voor wat jouw klant zoekt.

Een heel belangrijk onderscheid dat gemaakt moet worden, is dat de oplossing niet het product is… althans nog niet.

In plaats daarvan zou de oplossing op dit punt op de verkooppagina gewoon de gespecialiseerde methode, aanpak, ontdekking of tool moeten zijn die het probleem van de prospects kan oplossen.

Onthoud – ze moeten EERST in de oplossing geloven voordat ze jouw product kopen – of het nu gaat om coaching, mentorschap, begeleiding, deskundige diensten …

Nu, zodra een geloofwaardige oplossing is gepresenteerd, wil je je storten in…

#4. Het aanbod

Hier introduceert je jouw specifieke versie van die oplossing – ook wel product genoemd – als de gemakkelijkste, eenvoudigste, snelste of beste manier om de grote belofte waar je zojuist over sprak te verwezenlijken. Hier wil je een duidelijke en beknopte USP – of Unique Selling Proposition – hebben.

Dit is ook waar je de uitsplitsing van de waarde en al die linkerhersenhelft details waaruit jouw product bestaat, wilt opnemen:

  • Wat het is.
  • Hoe het werkt.
  • Waar te krijgen?
  • Wanneer kun je het verwachten?
  • Hoe veel het kost.

Het belangrijkste om te onthouden in deze sectie is dat de waarde van jouw aanbod altijd groter moet zijn dan de prijs.

Hoe groter de kloof tussen waarde en prijs, hoe onweerstaanbaarder je aanbod wordt.

Daarom zie je vaak campagnes die bonussen, prijsvergelijking of kortingen gebruiken om de aantrekkingskracht van het aanbod en daarmee de conversieratio te vergroten. (Alhoewel ik geen fan ben van kortingsacties promoten, maar een andere keer meer daarover…)

Akkoord. Nu heb je alle linkerhersenhelften uit de weg. Het is tijd om het volgende aan te pakken…

#5. Duidelijke voordelen

Dit is waar je stopt met praten over het wat van je aanbod en begint te praten over het waarom. Of met andere woorden… WAAROM je prospect jouw product zou willen kopen. Ik bedoel, wat is nou echt het voordeel voor hen?

Hier kun je dieper ingaan op alle geweldige dingen die je product of dienst doet, bovenop de grote belofte die je al hebt gedeeld.

Het is niet genoeg om ze gewoon te laten zien wat ze krijgen. Het verandert het spel helemaal wanneer een prospect denkt dat ze het moeten hebben.

Je beantwoordt deze vraag in verkoop copy door de specifieke en herkenbare voordelen te presenteren die het product kan bieden.

copy= wervende tekst opgebouwd in een bepaalde structuur.

En onthoud, functies zijn GEEN voordelen.

Functies zijn iets wat een product HEEFT of IS, terwijl voordelen de gewenste resultaten illustreren die ECHTE pijnpunten oplossen.

Een FUNCTIE zou bijvoorbeeld “inclusief batterijen” zijn.

Terwijl het bijbehorende VOORDEEL zou zijn “geen teleurgesteld kind op kerstochtend”.

Nu kan het behoorlijk moeilijk zijn om functies om te zetten in voordelen, vooral als je voor je eigen product of dienst schrijft. Het vergt oefening!

Oké, nu wil je er zeker van zijn dat je het volgende hebt…

#6. Sociaal bewijs en autoriteit

Een veelvoorkomend bezwaar in de hoofden van consumenten is of een merk wel of niet het JUISTE bedrijf of de JUISTE persoon voor hen is.

Vertrouwen is een enorme factor die bepalend is voor de beslissing van een klant om bij jou te kopen.

Het is dus belangrijk dat een verkooppagina sociaal bewijs en autoriteit communiceert door middel van getuigenissen, sociale-mediastatistieken, berichtgeving in de pers, referenties, ervaring en andere geloofwaardigheidsfactoren.

Autoriteit is echter niet alleen iets wat je in een enkele sectie op de verkooppagina gooit – ik zie het graag zo veel mogelijk in de hele copy worden gecommuniceerd.

Oke nu op naar  #7…

#7. Schaarste

In marketing verwijst schaarste naar het idee om producten of diensten op de een of andere manier te beperken, waardoor mensen eerder geneigd zijn te handelen omdat het aanbod schaars of exclusief is.

De 4 meest voorkomende vormen van schaarste zijn:

  • Prijs: tijdelijke korting
  • Aantal: beperkt aantal over
  • Premium: tijdelijke bonussen
  • Aanbieding: beperkte aanbieding/winkelwagensluiting

De meest effectieve verkoop copy communiceert schaarste die het prospect dwingt te handelen terwijl het aanbod nog beschikbaar is.

En – dit is waanzinnig belangrijk – je exemplaar moet ook duidelijk en effectief een belangrijke reden communiceren WAAROM het aanbod beperkt is, zonder dat het hype, opdringerig of misleidend is.

Is het vanwege een speciale gebeurtenis zoals een jubileum? Een gepassioneerde missie om tegen het einde van het jaar 1000 levens te raken? Een wereldwijd doel zoals Wereld Geestelijke Gezondheidsdag?

Een reden hebben waarom het vertrouwen en de geloofwaardigheid enorm toenemen. En, dit spreekt voor zich… maar gebruik altijd ECHTE schaarste. Lieg niet en zeg nooit dat een aanbod beperkt is als dat niet het geval is.

Voordat we verder gaan met de volgende conversie-trigger, wil ik duidelijk maken dat NIET ALLE verkooppagina’s altijd schaarste nodig hebben.

Als je wilt dat jouw verkooppagina 100% groenblijvend is zodat iedereen op elk moment kan kopen, kan schaarste van tafel worden gelaten. Gebruik in plaats daarvan urgentie en geef voordelen waarom iemand meteen zou willen handelen.

We gaan meteen door naar #8…

#8. Risico omkering
Met andere woorden, hoe maakt de copy van het aankoopproces gemakkelijk, veilig en zonder risico’s?

Mensen vinden het prettig om precies te horen wat ze moeten doen en wat er daarna gaat gebeuren, dus de copy moet hen verzekeren dat ze bij elke stap goed worden verzorgd…

Vanaf het moment dat ze het product aan het winkelwagentje toevoegen, tot wanneer het wordt afgeleverd, tot hoe het kan worden geretourneerd als het niet werkt.

Dit is waar je het volgende wilt opnemen:

  • Beveiliging
  • Verificaties
  • Retour- of ruilbeleid
  • Volgende stappen & leveringsdetails

Met andere woorden, dit is waar je de angst wilt ontkrachten van: “Word ik genaaid door dit bedrijf/ deze persoon?”

Nu op naar #9…

#9. Oproep tot actie

Of het nu gaat om een enkele knop of een ordergedeelte met meerdere niveaus – de call-to-action of CTA moet een serieuze klap uitdelen.

Het duurt maar een seconde voordat het prospect precies begrijpt waar hij moet klikken en hoe hij het product moet kopen.

Jouw CTA moet duidelijk en direct ter zake zijn. Bijvoorbeeld:

  • “Bestel nu”
  • “Ontvang directe toegang”
  • “Schrijf nu in”

De belangrijkste regel van copywriting is om één duidelijke en beknopte call-to-action te hebben.

Het kan echter meerdere keren verschijnen.

Als je bijvoorbeeld een langere verkooppagina heeft, wil je de call-to-action-knop waarschijnlijk 2 tot 3 keer in de copy opnemen. En maak altijd een CTA als het allerlaatste wat iemand zou zien als ze helemaal onderaan je pagina scrollen.

En tot slot, nummer 10…

#10. Algehele gevoel en flow

Dit gaat minder over de copy zelf en meer over de leesbaarheid van je verkooppagina, wat een waanzinnig belangrijke factor is om te overwegen.

Zodra je de eerste 9 conversie- en optimalisatie-triggers hebt behandeld, is het tijd om achterover te leunen, het hele plaatje te bekijken en jezelf af te vragen:

  • Is de berichtgeving op de verkooppagina overal consistent en coherent?
  • Is de pagina gemakkelijk door te bladeren met duidelijke sectietitels die me door de pagina leiden?
  • Was alles gemakkelijk te lezen of ben ik gestopt om zinnen twee keer te lezen?
  • Waren er opvallende hiaten of onlogische verbanden?

Zorg ervoor dat de copy eenvoudig en effectief is.

Ik heb dit al een paar keer eerder gezegd en ik zeg het nog een keer – onderzoeken hebben aangetoond dat de gemiddelde lezer op een groep 8 niveau leest. Het is dus niet nodig om woorden, mooie uitleg of lange lijsten met bijvoeglijke naamwoorden in één zin te gebruiken.

Persoonlijk vind ik dat het hardop lezen van de hele verkooppagina me helpt om deze vragen te beantwoorden.

Hier is nog een bonustip voor je …

Zorg ervoor dat je de pagina op je mobiele telefoon leest!

Met veel meer dan de helft van de online-lezers die verkooppagina’s op mobiele apparaten gebruiken, wilt je er verdomd zeker van zijn dat jouw exemplaar gemakkelijk te lezen en te navigeren is op kleine schermen…

En daar heb je het – een exclusieve blik op de 10 triggers – die jou verkooppagina’s conversie gericht maken.

Tot de volgende keer!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share This