Lees dit voordat je kostbare fouten maakt die je tijd en geld verspillen!
Wat is een membership- of lidmaatschap website platform? Het is een online-onderneming waar klanten toegang krijgen tot inhoud speciaal voor leden. Lidmaatschap sites zijn vaak betaalde abonnementen en de inhoud is exclusief.
Een membership site of lidmaatschap website platform is een geweldig online-onderneming om te runnen. Het kan een geweldige gemeenschap van gebruikers zijn, een creatieve uitlaatklep en een winstgevend bedrijf. Het beste van alles is dat je een lidmaatschapssite kunt toevoegen aan je bestaande digitale bedrijf.
Maar vergis je niet, nu lijkt het erop dat membership sites eenvoudig zijn. Iedereen kan het doen. Toch?!
… 😉
Ik geef je straks een paar inzichten, maar eerst wil ik vertellen over…
Mijn ervaring met membership websites.
Er komt veel kijken bij het maken en runnen van een succesvolle membership website platform. En geloof me als ik dit zeg, ik weet precies waar je doorheen gaat. Ik heb gelukkig de kans gehad om met verschillende grote en kleinere accounts te werken in de afgelopen 10 jaar.
- Materiaal maken, video’s, PDF-werkboeken.
- Opzetten van de website, verkooppagina’s, registratiepagina’s.
- Opzetten van technische onderdelen, lidmaatschap plug-ins en integraties.
- Heen en weer gaan over productnamen en prijzen.
- Oh ja, en laten we niet vergeten dat je waarschijnlijk honderd keer van gedachten veranderd.
- Dan lanceer je.
- Dan realiseer je je dat het niet gaat zoals je had verwacht en ben je gedwongen om het anders aan te pakken.
- Dingen verwijderen en opnieuw verpakken.
- … dan lanceer je OPNIEUW … naar dezelfde lijst (oh hoe gênant!)
- Dan herontwerp je vervolgens je nieuwe website opnieuw.
- Dan lanceer je weer OPNIEUW!
- Dan probeer je advertenties.
- Vervolgens probeer je random dingen uit nieuwsgierigheid en wanhoop.
- Misschien stop je even. Of je blijft doorgaan en helpt de resterende 30 leden alsof het een hele klus is.
- En dan kom je er later op terug met een frisse blik.
Het is zo veel werk, je vergeet je oorspronkelijke ideeën. Ik wil eerlijk tegen je zijn:
Als je dit lidmaatschap alleen doet om een passief inkomen te verdienen, moet je nu gewoon stoppen. Het is geen makkelijke manier om geld te verdienen.
Misschien is het gemakkelijk om vrienden en fans te maken. Makkelijk om aanhankelijke klanten te krijgen die elke dag even je stem willen horen…
Maar je moet alleen een lidmaatschapssite beginnen als je bereid bent om er helemaal voor te gaan. Jouw klanten verwachten regelmatig waardevolle inhoud te ontvangen. Als je dat niet bezorgt, vragen ze om een terugbetaling of schrijven ze zich gewoon uit.
Ik beheer membership sites voor klanten.
De membership sites van de klanten die ik help variëren van weinig tot veel leden. Ik heb ook bij elk onderdeel van hun lidmaatschap geholpen. Nieuwelingen hebben hulp nodig bij de basis marketingstrategie of het opzetten van het systeem. Gevestigde gebruikers hebben hulp nodig bij codering en serverbeheer (aangezien hun site nu kruipt onder het gewicht van het enorme succes).
Dus….
Ik heb in praktijk de kans gehad om verschillende membership sites te mogen opzetten en beheren. Ik deel graag een paar inzichten en ik hoop je hiermee te helpen.
Pas alleen toe als het logisch is voor jouw situatie. Als je hulp nodig hebt, stuur me dan een berichtje.
1. Onderscheid je membership PLANNEN
Er zijn over het algemeen 2 soorten plan onderscheidingen:
- Gebruikersgericht
- Oplossingsgericht
Laten we even als voorbeeld nemen dat je een membership verkoopt voor online voetbal lessen. Een gebruikersgericht plan zou eruit kunnen zien als BEGINNERS, ATLETEN, PROS. Een oplossingsgericht plan zou TECHNIEKEN, TRAINING, STRATEGIE zijn.
Ik kan je niet vertellen welke je moet volgen. Over het algemeen denk ik dat de gebruikersgerichte route een meer waardevol en langdurig voordeel zal opleveren voor uw potentiële klant. Terwijl de oplossingsgerichte route meer aanvoelt als een snelle en gemakkelijke kortetermijnoplossing.
Tachtig procent van de memberships (of andere bedrijven daarbuiten) zal de gebruikersgerichte route gaan.
Maar … als je verkoopt aan mensen die weten wat ze willen/ nodig hebben, dan zou je de oplossingsgerichte manier moeten gaan.
2. Wees voorzichtig met “lidmaatschap” LABELING
Wees heel voorzichtig met hoe je het woord ‘lidmaatschap’ gebruikt. Het woord is niet zo waardevol als je misschien denkt. Als je met “lidmaatschap” een ABONNEMENT bedoelt … kan ik je vertellen dat niemand zich wil aanmelden voor een abonnement.
Niemand wil altijd betalen voor iets.
- Is het een exclusieve club?
- Is het een doorlopende service?
- Is het iets wat je klant elke dag gelukkiger maakt?
Je moet heel voorzichtig zijn met hoe je dit verkoopt.
De meeste mensen die een membership site proberen te starten, hebben de fantasie dat de toekomstige leden hun rekeningen betalen voor de rest van hun leven. Helaas is de werkelijkheid anders. Om honderd-en-een redenen.
- Is je lidmaatschap opgebouwd rond een kortetermijnprobleem? Klanten zullen binnenkort stoppen.
- Is je lidmaatschap opgebouwd rond een langetermijnprobleem? Ook dan kunnen klanten nog steeds stoppen.
- Is je lidmaatschap opgebouwd rond een absoluut noodzakelijke service? Internet, telefoon etc.
- Is je lidmaatschap opgebouwd rond andere voordelen? Besparingen, nuttige herhalende taak, enz.
Je hebt echt een heel sterk voordeel voorstel nodig om een lidmaatschap te verkopen. Misschien zelfs wel sterker dan het verkopen van een eenmalig product. Maar om het simpel te houden … jouw lidmaatschap moet doorlopende voordelen hebben om de lopende kosten te rechtvaardigen.
3. FACTURERING voor de levenslange waarden van de klant
Geen enkel lid blijft voor altijd. Houd jezelf niet voor de gek!
De meeste op membership gebaseerde producten gebruiken het model van terugkerende inkomsten om de LEVENSWAARDEN VAN DE KLANT TE VERHOGEN. En als je de dingen niet correct berekent, krijgt je waarschijnlijk het omgekeerde effect. Het idee is om de facturering in jouw voordeel aan te passen.
Hier een paar voorbeelden …
- Stel je voor dat je een sportschool bent en de meeste mensen stoppen binnen de eerste maand. Wetende dat jij ze waarschijnlijk van tevoren een goedkope deal van 12 maanden wilt verkopen.
- Stel je voor dat je een gsm-winkel bent en de meeste mensen vooraf een iPhone van €1.000 willen kopen. Wetende dat jij ze waarschijnlijk een betalingsplan over een periode van 24 maanden wilt verkopen.
Dus…. Soms verdien je meer door langetermijnplannen te verkopen aan kortetermijnklanten. Andere keren kan het omgekeerd zijn. Je moet jezelf prijzen op basis van hoe lang ze (mogelijk) blijven.
- Prijzen op lange termijn als ze binnen drie maanden stoppen.
- Kortetermijnprijzen als ze een tijdje blijven.
4. Ontwerp jouw “FREEMIUM” -ervaring
Elke lidmaatschapssite (of bedrijf) gebruikt het freemium-model.
Dit is waar, of je het nu doorhebt of niet. Zelfs Louis Vuitton gebruikt het freemium-model. En het freemium-model is dit. Gebruikers die niet betalen, krijgen een bepaald niveau van gratis product of service. En de gebruikers die wel betalen, krijgen “de goede dingen”.
De meeste premium producten en bedrijven gebruiken het “freemium” -model op een interessante manier. Laten we bijvoorbeeld Louis Vuitton nemen. Hun freemium-ervaring is dat je hun winkel binnengaat en hun spullen gratis uitprobeert. Ruik het, raak het aan, trek het misschien zelfs aan. Maar dat is het! Als je niet betaalt, kan je die ervaring niet mee naar huis nemen.
Het freemium-model is simpelweg een kwestie van gebruikers de mogelijkheid geven om dingen te proeven en hun verlangen naar de premium-versie ervan op te bouwen. Makkelijk voor sommige producten en bedrijven … maar hoe doe je dat in vredesnaam voor je membership site?
Misschien begin je een gratis lidmaatschap. Of een blog met veel nuttig advies. Een nieuwsbrief, enz. Ja, het is veel werk. Dit is waarom ik zeg dat membership sites niet gemakkelijk te doen zijn! De positieve kant is dat de freemium-inhoud je zal helpen bij het opbouwen van een aanhang en autoriteit binnen je niche. Wat na verloop van tijd mensen op het hek duwt om je product te proberen.
Eén ding weet ik zeker. Het maakt niet uit hoe geweldig je verkooppagina’s of advertenties zijn, als je niets gratis weggeeft … en all the good stuff achter een abonnements- betalingsplan opsluit, zal dat lidmaatschap niet erg snel groeien. En doe ook geen moeite met het “gratis proberen” of “free trial”.
Niemand vertrouwt dat.
Ik denk echt dat het gemakkelijker is om je eerste maand tegen een normale prijs te verkopen dan met een gratis proefperiode.
5. Voortdurende “PREMIUM” -ervaring
Doorlopende betalingen hebben doorlopende waarde nodig.
Kun je je voorstellen dat je €15/ maand betaalt voor Netflix als ze nooit nieuwe shows of films toevoegen? Stel je voor dat je elke dag inlogt en het ziet er ELKE KEER OPNIEUW hetzelfde uit. Oké… denk nu terug aan je lidmaatschaps- idee.
Ga je eigenlijk elke week/ maand/ jaar nieuwe premium shit maken? Want nogmaals, hoe gaat u in vredesnaam die terugkerende betaling voor je klanten rechtvaardigen?
Er moeten nieuwe dingen komen, nieuwe aankondigingen. Er gebeuren altijd nieuwe dingen! Elke keer dat je klant overweegt om te annuleren, zien ze een aankondiging en hebben ze dan een plotselinge FOMO (fear of missing out). Ze denken bij zichzelf … “ahhh, ik ga niet afzeggen … dat wil ik misschien wel zien”.
Of heb je liever dat ze denken: “Ehhh … het is elke keer hetzelfde. Ik denk dat ik mijn lidmaatschap nu stop en me later weer aanmeldt. ”
Nee… Dat dacht ik al.
Hier is het andere deel van de PREMIUM-ervaring. Wat je lidmaatschap ook verkoopt, het moet iets zijn dat een klant elke dag (of elke week) gebruikt. Want als ze het niet gebruiken, zullen ze er zeker niet voor blijven betalen. En als je product niet essentieel genoeg is om te gebruiken, dan is het geen premium!
Mijn tip hier is om je inhoud aan te passen aan hoe mensen deze gebruiken. Te vaak maken we inhoud voor de manier waarop we deze willen verkopen, of voor de manier die voor ons het gemakkelijkst is om te maken.
- Probeer in plaats van een video van 60 minuten een reeks video’s van 2 minuten die om de paar dagen worden uitgebracht.
- Probeer in plaats van vervelende e-mails voor elk forum- antwoord een wekelijkse samenvatting van de meest populaire discussies.
- En als je niet van plan bent om heel veel nieuwe inhoud te maken, weet dan dat jouw leden er na drie tot zes maanden niet meer zijn. De meesten zullen na een maand stoppen.
6. Handige gebruikersbetrokkenheid
De beste manier om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten, is door naar hun toe te komen!
Momenteel zijn het deze 2 plaatsen … Facebook en e-mail. Dat is de snelste manier om uw ledengemeenschap te laten groeien. Maak een Facebook-groep en houd ze ook in de gaten via een nieuwsbrief die alleen voor leden is.
Op die 2 plaatsen zijn uw leden al actief. Het is geen moeite voor hen om op de hoogte te worden gebracht, in te loggen, deel te nemen aan likes en opmerkingen.
Er zijn verschillende gemeenschap groeitactieken voor verschillende gemeenschaps- groottes.
Als uw lidmaatschap klein is of niet bestaat, gaat u naar de Facebook- en e-mail. Maar als het eenmaal groter wordt … dan kunt u beginnen met het migreren naar uw eigen beheerde forum op een privédomein. En daar op uw eigen privé-site kunt u meer voordelen bieden. Meer leuke dingen om op te klikken. Meer info, etc. en etc. Maar dat is pas als de Facebook-groep groot genoeg is geworden.
7. Lidmaatschap MARKETING
Verkoop de reis, niet de oplossing.
Dit advies lijkt misschien achterlijk van alles wat je ooit over marketing hebt gehoord, maar voor mij is het waardevol. Je moet lidmaatschappen op een andere manier verkopen dan eenmalige producten.
Je kunt het niet hebben over oplossingen en functies, want dan gaan mensen nadenken of ze wel een lidmaatschap nodig hebben. Het moeilijkste aan het verkopen van het lidmaatschap is te rechtvaardigen waarom het zelfs een lidmaatschap moet zijn.
Laten we bijvoorbeeld een lidmaatschaps- cursus pianoles volgen. Waarom kan dat geen boek of video van 60 minuten zijn? Waarom moet het een “lidmaatschap” zijn? Zie je wat ik bedoel?
Op dat soort momenten moet je je concentreren op de “voortdurende voordelen” van dat lidmaatschap. Dat er een mens is om hen persoonlijk te begeleiden. Of dat er andere leden zijn om advies en tips te vragen. Of dat er een actief bord is met recent bijgewerkte bronnen of optredens voor pianist. Nogmaals … de sleutelzin is “voortdurende voordelen”.
8. HET OPZETTEN van jouw lidmaatschapssite
Maak jouw lidmaatschapssite eenvoudig!
Als een site een gevorderde opleiding vereist om te navigeren, verliest je leden.
Ik kan dit niet genoeg benadrukken. De meeste lidmaatschap sites die ik zie, verspillen al hun tijd en geld aan het maken van een (ingewikkelde) chique site. Het wordt uiteindelijk te moeilijk om te bouwen, te moeilijk om te beheren, voegt niet alleen geen waarde toe voor klanten, maar kost ook tijd waarin je waardevolle inhoud had kunnen maken!
De gebruiker zou een schone startpagina, prijstabellen met voordelen en registratiepagina moeten zien.
Maak de inhoud gemakkelijk toegankelijk en houd de site overzichtelijk.
Een nieuwe gebruiker zou vrijwel onmiddellijk moeten kunnen beginnen met navigeren op je site. Eenmaal ingelogd als een geregistreerd lid, zien ze hun members (leden) inhoud. Dat is het!
Stop met experimenteren met dure verkooppagina’s, upsells, trechters, extra’s, chatgedeelte, forumgedeelte, en meer afleiding. Stop met het maken van niet-essentiële pagina’s.
Kleine (of beginnende) lidmaatschap platforms hebben een eenvoudig gebruikersproces nodig. Alleen als je grote hoeveelheid leden (en verschillende soorten leden) krijgt, is het logisch om extra gebieden en functies voor hen uit te bouwen!
Last but not least, probeer alsjeblieft niet alles zelf te bouwen als je niet technisch onderlegd bent. Het is beter om iemand anders in te huren om te bouwen, zodat jij je kunt concentreren op het maken van inhoud en marketing.
9. Het juiste PLATFORM voor lidmaatschap kiezen
Moet je kiezen voor een eigen (bijv. WordPress gebaseerd) of een derde partij (bijv.Kajabi, Click Funnels, Huddle)?
Ik hoor mensen de hele tijd klagen over de voor- en nadelen en ik denk dat GEEN van hen ooit een succesvolle lidmaatschapssite heeft gehad. Voor mij gaat het niet om de functies of welke u helpt om sneller op te starten. Het belangrijkste criterium voor mij is welke het beste voor je is als je meer dan 1000 leden hebt.
DENK VOORUIT!
Welk platform of plug-in je ook gebruikt, controleer hoe schaalbaar het is zodra je meer dan 1000 leden hebt. Sommige platformen zijn heel beperkt.
- Ze staan geen andere functies toe die je nodig hebt.
- Hun gebruikersinterface is onhandig voor het beheren van een bepaald aantal leden.
- De kosten zijn te hoog.
- Ze kunnen niet worden geïntegreerd met andere tools/ services die je gebruikt (en zo andere software moet aanschaffen om de flow te bewaken)
En als je ooit platforms moet migreren, is het ZO pijnlijk en ZO prijzig. Ik geef zeker de voorkeur aan WordPress boven een platform van derden. Natuurlijk kan het meer tijd en geld kosten om uit te bouwen, maar het is absoluut de moeite waard gezien de uitbreiding en schaalbaarheid. Jij bent welkom om te doen wat volgens jou het beste voelt.
10. Wat te doen met een SUCCESVOLLE membership site
Denk na over een nieuw/ permanent inhoudsschema voor jouw lidmaatschap.
Welke nieuwe dingen ga je op de lange termijn toevoegen? En hoe worden die nieuwe releases gepland? Maandelijks? Halfjaarlijks? Jaarlijks?
Waarschijnlijk doe je een van de volgende dingen:
- Realiseer je dat lidmaatschappen veel te veel tijd en moeite kosten en ga langzaam terug naar het verkopen van producten.
- Of houd je leden vast en verkoop ze naar producten of duurdere lidmaatschappen.
- Voeg andere ‘autoriteitsfiguren’ toe aan uw lidmaatschap om inhoud te creëren en discussies in de gemeenschap te vergemakkelijken.
- Verlaat uw niche volledig en investeer uw geld ergens anders, zoals onroerend goed. Verkoop je lidmaatschap dan aan iemand anders.
Bonus: Houd je voormalige leden te vriend!
Een voormalig lid kan altijd weer terugkomen!
Een lid dat je site verlaat, kan steken, vooral in de begindagen waarin u de terugkerende inkomsten echt misloopt. Onthoud echter dat voormalige leden voldoende interesse in jouw site hebben getoond om zich een keer aan te melden, en dat ze kunnen worden overgehaald om het opnieuw te doen. Daarom is het belangrijk om nooit een brug in brand te steken.
Zoek uit waarom het lid is vertrokken. Exit-peilingen zijn een geweldige manier om te zien wat je verkeerd doet en geven je aanwijzingen hoe je voormalige leden kunt verleiden om terug te keren. Een persoon kan een verandering in financiële omstandigheden hebben, maar als al je leden vertrekken omdat de kosten te hoog zijn, moet je misschien je prijzen heroverwegen.
Sommige leden zullen vertrekken omdat ze de beschikbare informatie hebben opgebruikt, in welk geval het hen kan verleiden om terug te keren als ze op de hoogte worden gebracht van nieuwe inhoud. Misschien levert je site niet wat de leden verwachten, in welk geval je de verbroken connectie kunt identificeren en deze kunt oplossen.
Als een lid zijn account wil annuleren, probeer ze dan naar een lager of gratis niveau te leiden in plaats van dat ze hun lidmaatschap direct verwijderen. Op deze manier hebben ze nog steeds interactie met de site en kunnen ze nog steeds meldingen ontvangen over nieuwe inhoudsupdates, uitverkoop en promoties, en meer die hen kunnen aanmoedigen om terug te keren naar een betaald niveau.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!